söndag 12 juli 2009

Nostalgifrossan - ett försvarstal.

Vet inte vad det beror på, kanske är det att jag fått egna barn, men var och varannan dag hör jag mig själv starta en mening med orden "Minns ni den där.." och så är nostalgifrossan igång!

Det kan handla om det där hysteriskt spännande mekaniska krokodilspelet, det där barnprogrammet från -87 med en signatur som naglade sig fast så att jag än idag kan vakna med den på hjärnan, de där pixiböckerna med verser på rim och den där glassen som smakade banan-mint och bara fanns en sommar.

Det blir säkerligen också en del ämnen av mer personlig art, som den där sneluggen som bara min bästis kunde få till eller hur jag instängd på toaletten sjunger "Stad i ljus" - med ett helt barnkalas som ljublande publik utanför, om mig och min brors kasettband med inspelade hits från radion som blev bakgrund till våra hotelldiskon... Ja, det kommer att bli en hel del väldigt olika minnen, men gemensamt har de att de symboliserar barndomen för mig, 80 & 90-talet. (Och nog kan det dyka upp en och annan notering om tidiga 2000-tals fenomen)

Här kommer jag att tillåta mig själv att verkligen frossa i de här sakerna lite nu och då, både i ord och bild och förhoppningsvis till glädje för fler än bara mig!

Välkommen att delta i nostalgifrossan! /emma

1 kommentar:

  1. Kul ide´Emmsan med din nostalgiblogg. Som din mor kommer jag nogsamt att följa den med stort intresse..kanske komplettera men nån liten detalj..

    SvaraRadera