fredag 4 september 2009

Diplom

Medge att du läste rubriken och genast fick nån slags behaglig känsla i magen och ett litet flin på läpparna? Diplom... vilken fantastisk företeelse i den ljuva ungdomen!

De tre främsta anledningarna till att Diplom var schysst:

1. Alla fick ett!

2. De var ofta snygga - dvs tryckta på vilken annan färg än vitt som helst och därav nästa anledning...

3. ...De gick att sätta upp på väggen med kludd (häftmassa ni minns) eller häftstift för den som hade kinkiga föräldrar som var rädda om tapeter och annat tjafs.


Min egen, nyss återfunna lilla samling...

Åh så härligt och rättvist det var! Vinnare som förlorare - alla fick vi ett och alla var vi lika nöjda.

På bilden ovan får ni ett smakprov. Lägg särskilt märke till att jag i åk 4 vann höjdhoppstävlingen på inte mindre än 90 (!) cm. Stolt är bara förnamnet. Lika stolt var jag då, men är mer tveksam till nu, diplomet från Nordmalings fotbollsklubb för deltagande i - ja vadå? Fotboll? Och med underskrift av - ja vemdå?! Sak samma. Men jag håller nog just det diplomet utanför mitt cv...

Men de vackraste klenoderna är trots allt diplomen från 24-timmarsloppet i Adak -92 & -93. Vilken fantastisk tillställning det var! Längdskidlopp som pågick dygnet runt med många entusiastiska deltagare och lika många härliga funktionärer som delade ut startnummer, varm saft och naturligtvis - Diplom!

Vad det gäller min alpina karriär kommer det ett inlägg framöver med bevis i form av bilder inte på diplom utan det där snäppen bättre - plaketter och pokaler! Nå't att se fram emot!

3 kommentarer:

  1. Åhh, 24-timmarsloppet :-) . Håller med om att det var toppen! Förutom sitt diplom lottades det ju också ut priser. Jag minns det året jag vann en freestyle med externa högtalare - Jackpot!

    SvaraRadera
  2. Till o med din moder har deltagit i detta fantastiska skidlopp i mörker och med dåligt vallade skidor. Ja minns att ja va mest rädd för att "Bjärven" skulle dyka upp anfalla mej i detta försvarslösa tillstånd med bakhala skidor! Huvva...Jag åkte för Konsum Nord...ja minns inte placeringen..men troligen var den dålig..därför har locket lagts på..så att säja ;)

    SvaraRadera
  3. Detta "kludd" - eller häftmassa, som det heter på riktigt - hette inte alls så i Lycksele under min uppväxt. Det gick under benämningen "apsnor", bara så att du vet...

    SvaraRadera